lördag 12 december 2009

3/4 2009 MÉXICO arrival...

Klockan är snart halv 8 en la mañana och jag kan inte somna om.
Jetlag!

Tänkte se om jag orkar skriva resedagbok. Kan ju börja nu.
Jag är inte helt säker på vilket datum det är eftersom jag ställt om min klocka typ över datumgränsen, men jag skulle tro att det är samma datum här som hemma vid den här tiden på dygnet (halv 8/halv 4), så det borde vara den tredje april.

Den här tiden på året är det som varmast i Mexiko, mitt i sommaren bara regnar det nämligen.

Larssons bor i ett stort fint hus i en av de finaste delarna av México City. Då känner man sig lite tryggare från knarkmaffian och Montezumas hämnd.

De saker jag lärt mig om México City hittills är:
  • Om man användet blinkers i trafiken visar man sig svag och prejas lätt åt sidan.
  • Staden har över 23 miljoner invänare och ligger sjukt högt över havet. Huvudvärksvarning. Det är som om hela Skandinavien hade klämt ihop sig att bo på Kebnekaise, men inte kunde bygga höga hus p.g.a jordbävningsrisken
  • Världens rikaste man (tills typ, förra året, då Bill Gates tog tillbaka titeln) kommer från Mexiko, men han har Libanesiska rötter.
  • Landet heter México (egentligen Estados Unidos Mexicanos), delstaten heter Estado de México oxch staden heter Ciudad de México.
    Fantasifullt. Jag bor i Mexiko, Mexiko, Mexiko.
  • Man ska bära pengarna närmast kroppen, annars kan man bli pickpocketad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar