lördag 21 november 2009

Dasvidaniya

Det här är en underbar film. Jag såg den på en KLM-flight mellan Amsterdam och Mexico City. Någonstans över Kanada, i en boeing 747, satt jag och grät och grät och grät och grät ända tills jag fick vätskebrist och ont i huvudet.

Det handlar om 37-åringen Amar Kaul, som får reda på att han har en elakartad tumör i magen, han inser att han har kastat bort sitt liv och gör upp en lista på saker han måste göra innan han dör. Ni vet, träffa sin gamla barndomskompis igen, lära sig spela gitarr, dricka alkohol för första gången, bli kär och så vidare. Han är som ni märker en ganska oerfaren kille. Men herregud vad jag smälte av filmen, Amar har ett hjärta av guld och är en av de mest sympatiska karaktärerna jag någonsin har haft nöjet att se i en film.

Jag skulle rekommendera filmen starkt om den gick att få tag i. Nu gör den tyvärr inte det. Eller... den går att beställa på amazon.com, men då skickas den först till USA från Indien och sedan till Sverige från USA, känns lite omständigt. Så egentligen vet jag ju inte varför jag berättar allt det här, ni kommer ju ändå aldrig få se filmen.

Jag lovar; om jag får den i julklapp så bjuder jag in hela stan på filmkväll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar