torsdag 12 november 2009

Shit vad tjejigt att tänka på allt det här.

(För att fatta följande inlägg måste du veta att Mattias är lika med Mattias Bärjed.)

Jag kollade nyss på någon cheesy amerikansk tv-serie. Ett par gifte sig spontant utomhus och deras bästa vänner var där och någon spelade akustisk gitarr i bakgrunden. Och precis innan hade jag sett på något annat program, där de pratade om Valentino och hans helt underbara, fabulösa kreationer (jag kan inte förstå att jag just skrev det där...). Så jag började såklart tänka på brudklänningar och coverband och cateringfirmor och så. (För övrigt så hade jag - inser jag nu - kollat på ett Scrubsavsnitt tidigare där Carla och Turk börjat planera sitt bröllop)
Iallafall.

När (om?) jag gifter mig ska mitt bröllop vara som bröllopet i Upp Till Kamp. Inklusive mustaschen, bilen och Mattias Bärjed på gitarr.
Och så tänkte jag visa er klippet med bröllopet, men när jag körde in det i Movie Maker för kraftig modifiering så visade det sig att det finns två ljudspår, och det är ljudspåret med kommentarerna som automatiskt kommer upp i Movie Maker. Och hur kul är det att kolla på ett klipp och bara höra "och... ett rörande ögonblick. Jag minns hur vi liksom dansa de och åh titta dit titta dit! och ba haha. eh såatte alla de här bilderna motbilderna är från samma sekvens".

Njäe. Inte så kul kanske. Fast ganske tillfredställande för min nördighet med följande kommentarer (nedtecknade som de sägs och därför lite talspråkiga och konstiga):
någon: ...och vem har vi hääääär? haha
någon annan: Mattias!
Mattias: Juste, här återknyter vi till etta... avsnitt ett igen. Ådetvar det var fan ingsf... vi letade ju låt här, och vi kunde inte komma på vad vi skulle spela här
någon: Aa ni hade en massa förslag.
Mattias: Så kom eh aa det var Fannys idé att vi skulle köra... den här låten igen.
någon: Och här....
Mattias: Aa vi hade ju bara en chans på oss eller vad man ska säga
någon: [ointressant babbel] ...och jag kommer ihåg vi hade en chans, ljuset föll, vi skulle till nästa plats, det var ett rent helvete.
/../
...och du spelar ju live. som vanligt.
Mattias: Mm... amen just att det var en chans gjorde ju att det blev den här nerven som man ofta ah... aa, vill komma åt

någon: Och det här är ju Tommy and the Heartbreakers här. På scenen. Minus Tommy då.
Mattias: Vi var ännu hårdare.
någon annan: Aa det hade vi ju en idé om att vi skulle mm... Mattias eller nån annan i bandet skulle komma då i nån sånhär arbetspickup duvet där det skulle stå då "Mattias plåtslageri" eller nåt...
Mattias: Jag har ju inte körkort så det gick ju inte.
[alla fnissar]
någon annan igen: ...så man såg att det var knegarkillar för lite förebilden till Tommy and the heartbreakers är ju dåååe Shakers...
[och sen övergår allt i ointressant babbel igen]

Mina kommentarer på de här kommentarerna skulle väl vara:
1. Mattias har inte körkort, Markus Krunegård har inte heller körkort. Intresseklubben! (I was quite serious there. Jag har faktiskt antecknat det. I huvet.)
2. Menvaddå. Det kan ju inte stå Mattias plåtslageri på bilen. Vem är Mattias? Det finns ingen Mattias i serien! Mattias Bärjeds rollkaraktär heter faktiskt Anders. Ska det vara så svårt att förstå när man till och med jobbat med serien?
3. Talspråk är sjukt svårt att skriva, man pratar nämligen inte med kommatecken, bisatser och uttal på T:et i "Det".

Långt och ointressant blev det. Igen.
Det bjuder jag på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar