lördag 28 november 2009

Decenniets dummaste modefluga

Börjar få lite brottom med att sammanfatta decenniet nu. Imorgon är det första advent och julen närmar sig med stormsteg, sen är det nyår och vips så är vi inne på tiotalet för första gången sedan den edvardianska eran.
På agendan idag står mode. Klädmode, that is. Precis som alla andra decennier sedan sjuttiotalet så har 00-talet haft en del riktigt puckade trender. Nu ska vi kröna den fulaste, och kanske också den bästa, vem vet?

Det var under 00-talet som häng blev populärt. Häng och oversize i allmänhet, på gott och ont. Big ass chains, hoodies, truckerkepsar, bling bling och enorma sneakers är andra element som hör hiphopkulturen till, men eftersom jag avskyr den amerikanska delen av den kulturen, och dessutom inte kan ta hänsyn till subkulturer i denna mycket allmäna analys så får de mest extrema fallen av hiphopidioti vara.

Emo- och tonårspunkkulturen fick sig också ett uppsving och det blev i somliga kretsar högst fashionabelt med skärsår. Deras tvärrandiga strumpyxor (oftast i svart/lila eller svart/rött) är något som jag minns starkt från mitten av decenniet. Deras lilla subkultur förde också med sig att Converses Chuck Taylor All-Stars (älskat barn...) fick ännu ett uppsving och nu har nästan alla ett par av dessa tunnsulade men åh så vackra och underbara skor.

Ett tag var kamoflaguemönster och militärbyxor och whatnot otroligt populärt, minns ni det? Och ett tag i mitten av decenniet var jättespetsiga damskor högsta mode. Och uggsen som fortfarande är populära kan jag fortfarande inte förstå poängen med.

Halva decenniet var bootcutjeans sjukt populära, så populära att jag såhär i efterhand inte kan förstå hur smala jeans någonsin blev populärt.
Här kommer något som kommer få er att sucka nostalgiskt: capribyxor. Självklart hade ni ett par capribyxor. Eller piratbyxor, eller både och kanske? Jag hade ett par orangea capribycor med snoddar längst ned, när jag säger orange menar jag inte sådär snyggt brandgult utan mer... tänk Hare Krishna. Jag hade ett par piratbyxor också, fast de kanske snarare var avklippta jeans. Ett annat byxmode som kom var bermudashortsen. Vad i hela friden badade killar i innan bermudashots? Och så var det tröjorna, minns ni WE? Jag minns så väl att halva min klass i sexan ägde en we-tröja, så underbart opersonligt tryck. Efter att trenden med opersonliga WE-tryck dött så blev det modernt med skärp i midjan, mycket bättre tycker jag eftersom det kan varieras mer och inte är beroende av ett märke. woo!

Vinnaren i den här kategorin är nog ändå crocsen. Foppatofflorna. Om de nu räknas, modeeliten har ju aldrig erkänt dem... men det som folk klär sig i är ju modet, per definition.
Jag tror inte jag behöver förklara varför de vinner.


snyggaste modet, ja, det går nog inte att säga. Jag skulle vilja säga att det fina grungeiga folkrockiga herrmodet med välsittande flanellskjorta (andra material funkar också, men det måste vara rutigt), jeans och skäggstubb eller till och med helskägg. Det är fint. Det ser ut som Fleet Foxes. Men troligtvis är det bara jag som är med min tid och gillar det som är modernt just nu.

Lite bilder kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar